Nieuwsbrief 24
zaterdag 13 juli 2024
Want ook deze keer is er een gastspreker. En niet zomaar een. De Koepel is er in geslaagd prof. dr. Fieke van der Lecq te strikken, de door de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid eind vorig jaar aangestelde Regeringscommissaris Transitie Pensioenen. Bij haar aanstelling schreef toenmalig minister Carola Schouten: ‘De Regeringscommissaris opereert in een complex bestuurlijk veld. Specifiek ziet de opdracht van de Regeringscommissaris op het verloop van de transitie [de overgang naar een nieuwe pensioenregeling] in de tijd: is er genoeg tijd om de transitie zorgvuldig te doorlopen? Waar loopt de uitvoeringspraktijk tegenaan? Wat kan worden gedaan om de transitie te bespoedigen? … De Regeringscommissaris zal een onafhankelijk oordeel vormen over de voortgang van de transitie. Zij zal eventuele knelpunten signaleren en mogelijke inspanningen adviseren om deze knelpunten weg te nemen. De regeringscommissaris zal in elk geval twee keer per jaar, maar zo vaak als nodig, advies aan mij uitbrengen.’
Op 17 juni bracht de regeringscommissaris de eerste van haar adviezen uit. Advies van de regeringscommissaris transitie pensioenen Daarin constateerde ze ook dat ‘een beperkte invulling van het hoorrecht tot teleurstellingen en fricties’ leidt en beveelt ze vakbonden en werkgevers (net zoals de minister eerder al deed) ‘een tijdige en serieuze invulling aan het hoorrecht’ te geven, ‘zodat er zo breed mogelijk draagvlak bestaat voor de transitie.’ In zijn bijdrage aan de door de Tweede Kamer georganiseerde rondetafelgesprek refereerde Koepel-voorzitter John Kerstens aan die rapportage: ‘Natuurlijk stellen we die aanbeveling, net als we dat bij de eerdere oproepen van de minister deden, zeer op prijs. Maar ik voorspel u dat het resultaat hetzelfde zal zijn: Niks, nada, noppes.’ Kerstens legde de bal vervolgens bij de politiek. Die heeft het hoorrecht immers ingevoerd om te borgen dat de belangen van gepensioneerden voldoende worden meegenomen. En diezelfde politiek moet dus in actie komen als vervolgens wordt geconstateerd dat die borging er in de praktijk niet van komt.
Tijdens de Algemene Vergadering zal Kerstens onder meer over haar aanbeveling in deze in gesprek gaan, maar natuurlijk is er ook deze keer weer ruimte voor inbreng vanuit de zaal. Kerstens: ‘Het belooft zo opnieuw een boeiende vergadering te worden. Ik hoop dus ook deze keer weer op een volle zaal.’
Een geldige en opgeladen OV-chipkaart is dus niet meer nodig om met 34 procent korting te reizen. Het werkt als volgt: download de OVpay-app in de Google Play store of App store. Log in op de app. Dat doet u door uw naam en e-mailadres in te vullen. Vervolgens krijgt u een e-mail met een code die u in de app invult. Voeg uw betaalpas of creditcard toe. Dat doet u door in de app naar ‘Passen’ te gaan en vervolgens op ‘+ pas toevoegen’ te klikken. Selecteer de optie ‘Leeftijdskorting toevoegen’.
Maak vervolgens een profiel aan, daarvoor vult u in uw naam en geboortedatum in. Ook maakt u in de app een duidelijke foto van uzelf. U heeft nu leeftijdskorting toegevoegd en u kunt reizen in bus, tram en metro met korting.
Uitgebreide informatie over het reizen met leeftijdskorting vindt u in dit document .
Bekijk onze
dossiers
Koepel Gepensioneerden
3500 GB Utrecht
T: 030 – 28 46 080
E: communicatie@koepelgepensioneerden.nl
W: www.koepelgepensioneerden.nl