Nieuwsbrief 12
zondag 16 april 2023
Als de nieuwe wet er komt, zijn verenigingen van gepensioneerden straks feitelijk de enige stem van gepensioneerden in de overgang naar een nieuwe pensioenregeling. Die verenigingen kunnen dan immers gebruik maken van het in de nieuwe wet verankerde hoorrecht. Werkgevers en vakbonden (of bij het ontbreken daarvan de ondernemingsraad) moeten bij hun besluiten rekening houden met wat in het kader van dat hoorrecht namens gepensioneerden naar voren is gebracht.
Afgelopen week hebben alle lidverenigingen van de Koepel Gepensioneerden een ‘position paper’, vergezeld van een begeleidende brief aan sociale partners (werkgevers en vakbonden dan wel ondernemingsraad dus), ontvangen. Daarmee kunnen ze kenbaar maken wat voor gepensioneerden belangrijke onderdelen zijn bij de mogelijke overgang naar een nieuwe pensioenregeling en hoe zij willen dat daarmee wordt omgegaan. Dringende aanbeveling aan de lidverenigingen van de Koepel daarbij is geweest om snel het gesprek met sociale partners (maar ook met pensioenfonds en verantwoordings- of belanghebbendenorgaan) aan te gaan. Alleen dan is het echt mogelijk serieus invloed uit te oefenen op alle besluiten.
In een recent gesprek met minister Schouten (verantwoordelijk voor de Pensioenwet) heeft Koepel-voorzitter John Kerstens er overigens bij haar op aangedrongen om zowel in de gesprekken die ze heeft met sociale partners als in het komende debat met de Eerste Kamer het belang van het hoorrecht en het in het kader daarvan tijdig en serieus het gesprek aangaan met verenigingen van gepensioneerden nog eens te benadrukken.
Vanaf deze week start de Koepel in het kader van het hoorrecht met een spreekuur voor haar lidverenigingen. Daarin wordt meegedacht over wat in voorkomende gevallen het meest handig is, bijvoorbeeld als de samenwerking met sociale partners of pensioenfonds stroef verloopt. Verenigingen die gebruik willen maken van deze (gratis) service kunnen zich per email melden: secretariaat@koepelgepensioneerden.nl, onder vermelding van ‘spreekuur’. Dan zal in onderling overleg een afspraak worden gepland.
Daar kunnen mensen terecht die van mening zijn onjuist behandeld te zijn door hun pensioenfonds of pensioenverzekeraar. Net als bij De Nationale Ombudsman geldt ook voor een stap naar de Ombudsman Pensioenen overigens dat die pas kan worden gezet nadat eerst een klacht is ingediend (en afgehandeld) bij het fonds of de verzekeraar.
Onlangs bracht de Ombudsman Pensioenen z’n jaarverslag over het afgelopen jaar (2022) uit. Daarin gaat hij (na een overzicht te hebben gegeven van het aantal in behandeling genomen klachten en informatieverzoeken, respectievelijk 114 en 1029) met name in op een aantal thema’s dat hij bovenmatig vaak tegenkomt: de onrechtvaardige uitwerking van de regels bij arbeidsongeschiktheid voor mensen met een tijdelijk arbeidscontract, de wel heel erg formele opstelling van pensioenfondsen bij door hen begane communicatiemissers waardoor mensen op het verkeerde been zijn gezet en de noodzaak dat de gegevens over pensioendeelnemers bij fonds of verzekeraar kloppen.
Volgens John Kerstens, voorzitter van de Koepel Gepensioneerden, zijn vooral die laatste twee interessant tegen de achtergrond van de nieuwe Pensioenwet: ‘Vriend en vijand van de nieuwe wet zijn er inmiddels van overtuigd dat-ie wel ongelooflijk ingewikkeld is geworden. Om uit te voeren. Om uit te leggen. En om te begrijpen. Dat legt een extra verantwoordelijkheid op fondsen en verzekeraars. De gevolgen van onduidelijke en onjuiste informatie voor deelnemers en gepensioneerden kunnen fors zijn. Daar moet de pensioensector zich meer van bewust zijn. Goed dat de Ombudsman zegt dat het dan eigenlijk niet meer kan dat je je er met een “foutje bedankt” vanaf probeert te maken.’
Kerstens is ook blij met de aandacht die de Ombudsman besteedt aan het belang van het door fonds of verzekeraar hanteren van de juiste gegevens: ‘Dat gaat nu regelmatig fout, zodat het pensioenfonds bijvoorbeeld ten onrechte denkt dat er geen nabestaanden zijn. Het is nu al vervelend als zaken fout in het systeem zitten, maar het wordt natuurlijk nog veel vervelender als straks bij de overgang naar een nieuwe pensioenregeling en het over alle deelnemers en gepensioneerden verdelen van het pensioenvermogen fouten worden gemaakt omdat de data niet kloppen. Dat valt dan namelijk nauwelijks nog op een fatsoenlijke manier terug te draaien. Het is overigens goed om te zien dat in het kader van die invaaroperatie data nog eens extra worden gecheckt. Minder goed is dat uitvoerders soms denken dat de extra rekening daarvoor zomaar kan worden neergelegd bij de mensen die pensioen opbouwen of ontvangen.’
Het Jaarverslag 2022 van de Ombudsman Pensioenen vindt u hier:
Bekijk onze
dossiers
Koepel Gepensioneerden
3500 GB Utrecht
T: 030 – 28 46 080
E: communicatie@koepelgepensioneerden.nl
W: www.koepelgepensioneerden.nl