LBPG

Landelijke Belangenvereniging van Philips Gepensioneerden

  • Home/Actueel
    • Home
    • Privacy Beleid LBPG
    • Statuten
    • Veel gestelde vragen
    • Cookies en meer
  • LBPG
    • Over LBPG
    • Is belangenbehartiging wel nodig?
    • Belangenbehartiging in beeld
    • LBPG Organisatie
    • Beleids- en werkplan LBPG
  • Lid worden
  • andere sites
    • De Federatie van verenigingen van Philipsgepensioneerden FPVG
    • Het Philips Pensioen Fonds
    • Koepel Gepensioneerden
  • Contact
  •  Résumé

Nieuwsflits Koepel Gepensioneerden maandag 30 januari 2023
Snel actie nodig om toegang betalingsverkeer te verbeteren.

30 januari 2023 Door Webmaster LBPG

Koepel Gepensioneerden nieuwsflits Webversie op KG-site
Koepel Gepensioneerden Nieuwsbrief heading
Koepel Gepensioneerden Vuurtoren: Links naar KG-site
Belangenbehartiging voor senioren in Nederland met inzetbare deskundigheid op de terreinen pensioenen en inkomen, zorg, welzijn en wonen. Aangesloten zijn ruim 80 verenigingen van gepensioneerden en ouderenorganisatie FASv.

 

Nieuwsflits
maandag 30 januari 2023

 

 
Snel actie nodig om toegang betalingsverkeer te verbeteren.

Banken moeten snel concrete maatregelen nemen om bankieren voor alle consumenten toegankelijk te maken en te houden. Dat zeggen belangen- en consumentenorganisaties in een reactie op het onderzoek van De Nederlandsche Bank (DNB) naar de digitalisering van het betalingsverkeer. Uit dat onderzoek blijkt dat 2,6 miljoen Nederlanders moeite hebben met digitaal bankieren.

Het DNB-rapport maakt korte metten met het idee dat vooral ouderen moeite hebben met digitaal bankieren en dat dat probleem in de loop der jaren vanzelf verdwijnt. Ook consumenten met bijvoorbeeld een lichamelijke of verstandelijke beperking of die niet goed kunnen lezen, lopen vast. Net als mensen die de Nederlandse taal onvoldoende spreken of de cultuur niet kennen. ‘Het rapport is een eyeopener’, vinden de belangenorganisaties. ‘Het maakt voor het eerst een grote en diverse onzichtbare groep bankklanten zichtbaar.’

Afhankelijkheid

Het onderzoeksrapport schetst een ontnuchterend beeld van de gevolgen van digitalisering van het betalingsverkeer voor mensen in een kwetsbare positie. De sluiting van veel bankfilialen en het afschaffen of steeds duurder maken van basiszaken als overschrijfformulieren, inlogtokens en papieren afschriften, leiden bijvoorbeeld tot afhankelijkheid. Mensen zien zich genoodzaakt bankzaken uit handen te geven aan anderen. ‘Zeer ongewenst’, aldus de belangenbehartigers. ‘Niet-digitaal bankieren moet voor bepaalde groepen mogelijk blijven.’

Niet financieel gestraft

De banken hebben in een reactie op het rapport al aangegeven dat ze garanderen dat niet-digitale klanten gebruik kunnen blijven maken van niet-digitale basisbankdiensten, zolang als dat nodig is. De belangenorganisaties zijn blij met deze toezegging. ‘Maar’, waarschuwen ze: ‘Dat mag niet tot extra kosten voor deze doelgroep leiden. Consumenten mogen niet financieel gestraft worden omdat ze niet mee kunnen met de digitalisering.’

Persoonlijk contact

De belangenorganisaties herkennen veel knelpunten in het rapport. Al langer wijzen zij de sector bijvoorbeeld op het gebrek aan persoonlijk contact door sluiting van kantoren en een ondoordringbaar, niet altijd behulpzame telefonische klantenservice. Tegelijk constateert DNB dat de doelgroep nauwelijks op de hoogte is van de diverse servicepunten, zorgcoaches en cursussen die banken bieden. Die mismatch moet worden opgelost, vinden de belangenorganisaties. Er moet zo snel mogelijk een landelijk dekkend netwerk van lokale, wijkgerichte bankservicepunten komen, waar klanten van alle banken persoonlijk worden geholpen met hun algemene bankvragen.

De organisaties onderschrijven de visie van DNB dat de groep kwetsbare consumenten alleen maar groter wordt als banken geen actie ondernemen. Ze roepen de banken daarom met klem op om de adviezen uit het rapport over te nemen in een concreet uitvoeringsplan. Op zeer korte termijn en op grote schaal.

De uitgebreide reactie van de belangen- en consumentenorganisaties leest u hier: https:// consumentenbond.nl/betaalrekening/pleidooi-toegankelijk-bankieren

Dit is een gezamenlijke reactie van:

ANBO

Consumentenbond

Iederin

KBO-PCOB

Koepel Gepensioneerden

Netwerk Organisaties van Oudere Migranten (NOOM)

Oogvereniging

Stichting ABC

Senioren Netwerk Nederland
 

 

Facebook Twitter LinkedIn Website
Waar houden wij ons mee bezig?
Koepel Gepensioneerden behartigt samen met haar zusterorganisaties en andere ouderenbelangenverenigingen de belangen van de ruim 3 miljoen pensioengerechtigden bij de overheid, politieke partijen en andere relevante instanties.
 
Bekijk onze
dossiers

 


Koepel Gepensioneerden

Postbus 2069
3500 GB Utrecht
T: 030 – 28 46 080
E: communicatie@koepelgepensioneerden.nl
W: www.koepelgepensioneerden.nl
 

Aanmelden ALV 2023

U kunt zich hier aanmelden voor de Algemene Leden Vergadering van de LBPG op 5 april 2023 14:00 ~ 15:30 in het Conference Center High Tech Campus in de Curie zaal. Desgewenst 12:15 Inloop + lunch

Bent u al Lid ?

  • Inloggen / eigen gegevens wijzigen

Contactgegevens LBPG

Telefoon: 06-41605033 E-mail: info@federatie.nl Postadres: Primulalaan 46, 5582 GL Waalre Bereikbaarheid, klik hier

Lid worden

lid worden

Alle berichten / Archief

  • Publiek (293)
    • Nieuws – KG (241)
    • Nieuws – LBPG / Federatie (35)
    • Overig (19)
  • Senioren Bulletin (14)
  • Voor leden (47)
    • Algemene leden Vergadering (18)
    • Nieuwsbrieven (27)
    • Overige informatie (2)
  • Webinar (1)
  • Lid worden

Copyright © 2023 Landelijke Belangenvereniging van Philips Gepensioneerden